PCMag.com Latest Articles

Translate

Web radio

mandag 9. april 2012

Konvertere en vanlig radio til IPOD tilkobling

Jeg hadde en radio som var fra Clas Ohlson. Denne var en retro utgave. Og jeg synes slike utgaver bør ha tilkobling for Mp3 spiller i dag.

Og jeg har hele tiden ønsket meg at min Ipod kunne kobles til.Jeg hadde en Fm transmitter. Men lyden skrapet og fungerte dårlig.

Så jeg tok loddebolten fatt.


Hvordan gjorde jeg dette?
Jeg åpnet baksiden av radioen å kom inn på "hovedkortet"

1. Man må gå inn på volumkontrollen til radioen.


 Denne har 3 tilkoblinger.

Det jeg først letet etter er Jord, dette er ofte et punkt man kan se på forsiden av printbrettet.Dette punktet har flere tilkoblinger på et punkt.

Her er det den øverste "beinet". Jeg loddet på en ledning som bildet viser.


Deretter tok jeg en cd spiller og koblet pluggen som jeg ville ha limt inn i kassen


Jeg ville ha en slik limt på kassen fordi jeg da kan ha en forlengerledning direkte inn på min Ipod.

"Så jeg koblet denne inn på cd spilleren".

Deretter tok jeg ledningene som er L og R og loddet disse sammen (Mono).
Så letet jeg etter inngang på volumknappen bein 2,3 mens jeg lot cd spille musikk.

Jeg forsikret meg at musikk var tilstedet med å først koblet et headset til cd spilleren og satt volum på cden på fullt.

Neste trinn vær forsiktig , da det er spenning i radioen . Så vær stødig på hånden !

Deretter koblet jeg de sammen koblede Left og Right på kabelen og holdt den mot bein 2.

"Jeg fikk ikke noe lyd."

Så jeg koblet til Bein 3, og der fikk jeg lyd.

Jeg hadde da fått vite inngangen på volumkontrollen.

Men jeg ville jo at radioen skulle fungere også.Og la derfor inn en bryter på jordsignalet


 

Deretter boret jeg 2 hull i baksiden på radioen.





1 hull for bryter. Denne hadde feste med seg. Mutter og skive. Og jeg dro disse til
1 hull for tilkobling plugg. Deretter limte jeg pluggen fast med lyn lim.

 

 
Her har jeg koblet "hun" til pluggen jeg limte fast, og koblet til Ipod.


Resultatet:
 

Dette går å gjøre med eldre radioer også.

Men beinene på volumkontroll kan være forskjellig.

Jeg planlegger å gjøre med en 50 år gammel Kurer radio også.

Liker at radioer ser ut som dem er av gammel årgang, men har disse mulighetene.

Å husk vær forsiktig når du arbeider med spenning.

Jeg er elektriker og elektro ingeniør .Og har 21 år erfaring.Så jeg vet når jeg skal være forsiktig.

Du trenger:
-Loddebolt
-Tenger, avbiter, spisstang,Avisoleringstang

-Boremaskin, og 2 bor, 5 mm og 9 mm

-En ledning fra feks et headset som er ødelagt.
Jeg hadde en ledning fra en mp3 spiller som var for kort til å bruke til noe.
Et stativ for å holde når du lodder.

Jeg har et sett fra Clas Ohlson med alt i en koffert. Kostet 199 kr


-Krympestrømpe for å ha over tilkolinger i radio. (Det gå også med tape)
-Loddepasta for bedre tilkoblinger når du lodder

Pågangsmot:-)


----------------------------------------------------------------------------------------------------
Radionette Kurer 1001 radio og Ipad 

Denne radioen har en helt vannvittig lyd i seg.
Jeg har bygget denne om slik at jeg kan bruke min ipad på denne.

Radioen har batteri muligheter, slik at man kan benytte den ute.
Disse gamle radioene er ofte slengt bort.Og man kjøper seg en ipod/ipad høytaller.

Men jeg synes retro effekten er stor med Ipad og en radio fra 60 tallet.

La meg demonstrere




Kurér (Kurer) 1001 FM

Country:  Norway
Manufacturer/Brand:  Radionette; Oslo
Year: 1969 Type: Radio - or past WW2 tuner
Semiconductors (the count is only for transistors) 12:
Principle Super-Heterodyne (Super in general)
Wave bands Broadcast, Long Wave and FM.
Details
Power type and voltage Dry Batteries / 9 Volt
Loudspeaker Permanent Magnet Dynamic (PDyn) Loudspeaker (moving coil) / Ø 6 inch = 15.2 cm
Power out
from Radiomuseum.org Model: Kurér 1001 FM - Radionette; Oslo
Shape Portable, e.g. Portable Radio (with or without mains > 8 inch).
Dimensions (WHD) 300 x 200 x 90 mm / 11.8 x 7.9 x 3.5 inch
Price in first year of sale 598 NKr.
Model page created by Ernst Rykkje. See "Data change" for further contributors.



Radioen har tone og bass helt til opp høyre, inngang for headset
Batteri pakke.


Tilkobling for ipad.
Du åpner undersiden med 2 skruer og trekker hele kassen opp.

Du kommer nå direkte inn på radio kortet.
Finn volumkontrollens underside.
Følg blå ledning og jord. Jorden er uten strømpe (uisolert)

Her loddet det på for audio line in.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

RollingStone.com: Music News

My Soundcloud


My Youtube channel