PCMag.com Latest Articles

Translate

Web radio

tirsdag 3. april 2012

Bruk en LCD skjerm fra en Laptop som VGA monitor - jukebox prosjekt

                                            Source :http://www.terminally-incoherent.com/blog/2008/03/31/using-spare-laptop-lcd-as-a-vga-monitor/

Using Spare Laptop LCD as a VGA Monitor

We have bunch of old broken laptops lying around at work. Most of them are unusable, but I don’t like to throw them out because they are a great resource of spare parts. Sometimes I’m able to dig in that pile and use stuff like display hinges, bezels, arm rests, touch pads and etc to quickly fix some of the older machines that are still floating around. Naturally all these machines have been stripped out of memory, hard drives and CPU’s long time ago. One thing that doesn’t get replaced that often are LCD’s. There is probably 6 or 7 displays like the one below in that pile.
Spare Laptop LCD
They are just sitting there and not doing anything constructive, so I started thinking about putting them to a good use. There is another problem I often face – lack of spare monitors. Every time someone brings in a desktop for service we have to go an pull a monitor from one of the currently unused machines available in the office. Which is not the end of the world, since I usually have some flat surface available to set it all up.
Sometimes however a friend or relative brings their machine to my house asking for help. This is where the fun begins. I do have a spare CRT up in the attic that I keep for just hat occasion. What I don’t have is space. When I’m fixing someone’s computer you will usually see a scene of pure mayhem on the floor of my room:
Family Tech Support
I’m usually forced to squeeze the old CRT, the desktop, the keyboard and mouse in the tiny little amount of free space between the bed and the TV, and essentially sit with my back wedged against my desk, occasionally turning around to Google something on my desktop in the back. I could buy a LCD screen, but even a tiny 15″ cheepo sells for almost $200 at neweg – which seems a bit high for something that I would use twice a year, and then stash in the attic or at the bottom of some closet.
This is where the two needs begin to merge: my need to do something useful with the spare laptop LCD’s and my need for ultra-small portable LCD screen. I figured that if I could find an Laptop LCD to VGA adapter I would be all set. Or not…
It turns out that I’m not the only person who had this brilliant idea. Unfortunately, it turns out that it is not as easy as one might think. The laptop LCD has a digital output that is designed to pin into a controller circuit which in turn talks to the video card. These things are mostly proprietary, not standardized and not widely available. The difficult part is figuring out exactly what kind of controller circuit do you need, then locating and ordering one. It’s definitely possible though.
For example, I have found this blog describing the process. Unfortunately it is very light on technical details to the point of being relatively useless. It’s more or less photographic proof that it is possible, but not much more:
dyilcd.jpg
The last entry is particularly discouraging – apparently the merchant who was supplying the circuits used in the example no longer produces them, and is currently out of stock. :(
A slightly more informative but less complete post can be found on the mp3car forum. They actually post a link to a vendor who seems to have quite a few different models for sale. There are two caveats though – the vendor seems to be located in Europe, and they only sell in bulk (100 units of more) which makes them useless as a resource. I found few others but none of them was really selling anything online.
Then I remembered a piece of old internet wisdom – if it exist, someone is probably selling it on ebay. Believe it or not, I found some interesting looking kits for sale. Here is a closeup pic of one of them:
tft_lcd_panel__back_light_1.JPG
It is a TFT LCD controller with a back light inverter, which seems to be exactly what I would need. It also looks astonishingly simillar to what the dude in the first blog I linked to was using. Good news is they seem to be selling for $35 + shipping and handling (which will probably be another $30 or more knowing these types of ebay stores). So I’m tempted. It could work, provided that my LCD is one of the models supported by this device and that there are no funky drivers required to actually run this thing.
Anyone ever did something like that? Should I do it? It could make for a nice, space saving, ultra portable monitor, provided that I could find a semi-decent frame to mount the circuit and LCD…
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 1.

Jeg har startet å bygge en Vintage radio PC.


Jeg så disse videoene :

http://www.youtube.com/watch?v=5lHnABxkk5s

http://www.youtube.com/watch?v=q0mnvHI8HPw


Jeg har sett noe liknende 1 gang tidligere og bestemte meg for å bygge noe unikt.

Tanken er å bygge en pc inn i et 60 år gammelt radio kabinett.


 Holder på med dette prosjektet å legger bilde ut etterhvert.

Tanken min er:

1. Skjerm fra en bærbar c.
2. Radiokabinett "old style".Radionette Kvintett
3. Hovedkort fra en mini pc




Alt skal bygget inn.
Men jeg skal ha den bærbare skjermen på toppen av Radioen.Slik at jeg kan lukke ned skjermen.
(Funke som en bærbar, med hengsler osv)

Pcen setter jeg opp med Win Xp mediasenter.Og jeg skal også sette inn tv kort og ha fjernkontroll.

Noen ville nok si, at jeg ødelegger en eldre radio.Men grunnen til at jeg gjør dette er at jeg har 2 slike kabinetter.

Et som er i perfekt stand. Mens det som blir ombygget, ikke er helt perfekt.
Radioen som er inne i denne er en tube radio. Denne skal restureres å settes inn i en annen kasse . Da som gitarforsterker. 

Donor pc

Info fra nettet om pcen
Kilde: http://www.hardware.no/artikler/fujitsu-siemens-med-vannkjolt-media-pc/16066

Vannavkjølt media-PC
Vi har spart det mest eksteme til slutt. Fujitsu Siemens' våpen for å kapre det digitale hjem er intet mindre enn en vannavkjølt SSF-maskin. Scaleo C P300-6/1NO1X skal være særskilt stillegående, og benytter blant annet passiv kjøling av skjermkortet.
Fujitsu Siemens benytter naturlig nok Microsoft Windows XP Media Center Edition på denne maskinen. Inntil videre er det den engelske utgaven som følger med, når den norske versjonen blir tilgjengelig i løpet av høsten er det denne versjonen som vil følge med. Når den norske versjonen blir tilgjengelig vil man også kunne nyte godt av EPG (Electronic programme guide) for norske TV-kanaler.


Maskinen er utstyrt med en Pentium 4 3,0 GHz, 512 MB DDR400-minne, 200 GB harddisk og et Nvidia GeForce FX5500-basert skjermkort. I første omgang leveres maskinen med en klassisk SFF-form, men Fujitsu Siemens planlegger også en versjon som vil passe bedre sammen med eksisterende AV-ustyr.
Prisen er ventet å ligge på omtrent 12000 kroner. Vidunderet skal være tilgjengelig for salg rundt midten av juni.
 

Jeg plukker ut display i midten.

Dette skal jeg integrere i en ny plate.

Planen er å få printet ut en sticker av orginal glassplate.(Se nedenfor)







 Så bygger jeg pcen inn i radiokassen.Jeg beholder høytalere i kassen. Kan bruke disse til Pcen.

 Koblingskjema for den gamle tube radioen. (Radionette Kvintett)

 ..................................................

Dag 2.

Fikk ta i plexiglass som fronten skal sitte i. Saget ut til fronten av selve jukebox utseende.


Denne skal legges inn i plexiglasset.
Pcen kan styres med fjernkontroll vha USB. Kjøpt inn i Thailand for lenge siden, tror den kostet 40 kr.



Innkjøp:
Kjøpte inn føtter og lys til glasset. 50 % på data shappa.
Sunbeam night magic, blå
Sunbeam minibaybus, blå
Sunbeam kald katode sound control


 pris 200 kr

kald katode sound er en snedig sak. Den har mikrofon . Hensikt er at den den kontrollerer lyset som settes inn.

Altså vil lyset på føtter, og lys i fronten bevege seg etter musikken. Sweeeeetttttt !!

Se et eksempel på dette her..




Mitt lys skal legges skjult inn i treverket på radio kabinettet.
Og vil følge musikken.

Har valgt software for radio pcen.( se nedenfor)
Dette programmet kan brukes som touch, dvs man kan velge på skjermen. Feks direkte velge på velgeren nedenfor.

Programmet innstalleres legges i oppstarten på  Pcen. Og i fullskjerm, dermed er det en jukebox.



DWJukebox

http://dwjukebox.com/category/skins/












Planer å sette inn,









































Det er utallige skin som man kan sette.


Dab radio, TV,



http://www.ebay.com/itm/COMPRO-Videomate-USB-2-0-DVB-T-DAB-DAB-FM-TV-Tuner-Remote-Radio-HD-U650F-PC-/160769639195?pt=UK_Computing_Computer_Components_Graphics_Video_TV_Cards_TW&hash=item256e9e031b



Skjermen jeg skal monteres på toppen av radio er en 17 tommer widescreen fra compaq.
Denne skal jeg ha en "skin" på. Da som teak. Slik som denne.



Ønsker med dette å skjule at det finnes skjerm på den gamle radioen.
Men når den er i drift er det en full operativ pc.

Denne skal også ha muligheter til å koble seg inn på nettverket mitt.Og deretter hente musikk fra eksterne disker jeg har.

Regnskap til nå:

-Pc = 0 kr
-Radio = 0 kr
-Plexiglass biltema = 89 kr
-Lys deler og noe verktøy som trykluft box = 318 kr
-Software = shareware
-Trenger LCD TCD overgang, må bestille på ebay. - anslått pris 300 kr
-Ser samtidig etter touch skjerm. Men skal gjøre prosjekt så billig som mulig.
-Skin må finne på ebay først

Til nå 447 kr.

Fant noe svært unik da jeg søkte på nettet.



























Touch screen som kobles inn i usb.

Mitt håp er at denne kan settes på min LCD skjerm.

Send mail til selger.

samme selger har dette settet, ombygging for 17/ 19 tommer LCD



























----------------------------------------------
Dag 3:

Jeg startet dagen med å finne hengsler som kunne passe. Dette fant jeg på en 15 tommer Acer skjerm jeg hadde.

Men første forsøk var fra en HP, og det var en merkelig hengsel som ikke var fugel eller fisk.
15 min med tenking så ga jeg opp den hendselen.

Men å har jeg hengsler som vil fungere.

Legger ut første bilde av prosjektet.Husk nå at dette mangler en del deler ennå.

Jeg planlegger å bestille LCD overgang sett i dag, og Touch skjerm.

Touch jukebox sweeeeet.




























Skjerm er bare en demo. Opprinnelig skjerm er 17 tommer.
Fant ut at hovedkortet kan reises i stående posisjon, dermed får jeg bedre plass i kassen.
Setter hvoedkortet mot bakveggen på radioen.

Fordelen er at jeg nå får USB tilkoblingene mot skjermen. Dette er en fordel år jeg skal sette i touch skjermen. Da som må ha USB for å fungere.

Kassen har nå innmontert lyset i føtter, i front på kassen og det er også en koblingsboks inne kassen som vil lyse opp pcen /radioen.

Rett over display(Sort) skal en dvd brenner monyteres inn. Se første sprekke.

Over denne er det en liten sprekk som tidligere var et radiorør inne i.

Her her min plan å sette inn lys dioder som lyser ned på displayet.

Det var mye tilpassing med displayet i plexiglass platen. Og noen sier t verktøy er halve jobben.

Vel de hadde svært rett. Jeg manglet en god sag, og måtte file for hånd.Og pusse kantene med en liten maskin.

Det tok laaaaaaaaaaaaaaannnnng tid !

----------------
Dag 4.


Ønsket at denne pcen hadde DAB radio også.

Jeg fant dette til PCen

http://www.ebay.com/itm/110854006265?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Pris 119 kr for DAB radio.
Det er utallige muligheter med dette prosjektet.
Og ved å tenke nytt kan man få et svært pent kabinett og møbel.

Jeg vet om flere steder hvor slike kasser som jeg bygger i, blir direkte kastet.
Ved da å gjennbruke kassen som da er svært pen å se på, kan man få en pc som er unik.

Se eksempler fra youtube der gamle radioer får nytt liv.



                  

Radio fra 1937 som ipod docking



Se denne kassen.  Tenk å få denne opp å gå på MP3 eventuell sette inn touch skjerm på denne.

Se denne , hvor en bygger en gitar amp fra en gammel radio



                                        


                             



Min radio har en tube forsterker også.Denne har jeg tatt ut og vil sette denne inn i en annen kasse.
Den blirr totalt overhalt med nye tube rør og renset. Ønsker å vise hvordan man kan ogsså får en killer amp for gitar av de gamle radioene so kastes i hopetall. Da fordi noen mener DAB er tingen.

Disse radioene er utrolige vakre i forhold til dagens radioer.Og kan fortsatt anvendes.
Se  dette som noen forslag.







Og dette er videoen som fikk meg på tanken av dette prosjektet.

Antique Radio Computer Conversion




Philco Radio & Mac mini Touchscreen Mod








Mange har også radioer hvor høytaller er sprukket eller har skader.

Sehvordan du kan reparere disse.
















Hvis du ønsker å reparere høytallere. Finnes det sett på ebay .

Jeg søkte på dette " Speaker Repair Kit"
Og her er flere sett.- Du kan fikse høytalleren på din gamle radio for 300 kr

.....................................................................................................................................................


Arbeid på radio/pcen.

- Fant tak i Wlan kort
- Prossesor er en Celeron 2,4 Ghz
- 200 GB system disk (denne skal kun kjøre operativsystemet)
- USB Tv kort med fjernkontroll

Bilde av hovedkort. 
-Wlan kort innstallert helt til oppe til venste (Grønn kort)
-Prossesor montert.
- 2GB Ram montert

Frontpanel
USB Fjernkontroll

Innsettelse av hovedkort

Hovedkortet er satt fast med borelås. Og det sitter noe helt utrolig.Men jeg skal sette et metalbånd på hovedkortet og i radiokabinettet. Da for ekstra sikkerhet.

Du ser også fjernkontroll til pc/radioen.Denne har en mus funksjon på fjernkontrollen.

Du ser også armene som LCD skjermen skal festes til. Jeg blir å sette de inn i en trekloss.
Jeg blir å behandle dem med teakfarve slik at dem ikke vises så mye. 

Oppe i venstrehjørne ser man kald katoden som styrer lyses. Videre har jeg satt inn en USB hub. Da for å få flere uttak.

Pc/radioen vil ha eksterne disker også.  

Orginale høytallere fra radioen står fortsatt i.

Den blå boksen helt ned i kassen er kontroller til lysene i føtterne.



Innsettelse av vifte. Jeg ønsker at ved behov kan jeg slå viften på manuelt.
Det er selvfølgelig vifte på prossesor,og strømforsyning. Men jeg vil ha noe ekstra ventilasjon.

Strømforsyning montert på orginal plate som tube radioen stod på.

Borelås montert på platen og på strømforsyningen.
I radioen kassen har hull i midten. Dermed kan jeg sette strømforsyning fra utsiden av kabinettet.
Platen skrues med orginalskruer fast i kabinettet.

Jeg har nå snart Pcen 70 % klar .
Nå gjennstår det å plassere harddisk.Få montert LCD og touch panel.

TV Kort med fjernkontroll på USB.Dette blir et midlertidig kort,

Grunn er at dette ikke har DAB.
Alt jeg har vist til nå er deler som jeg ikke bruker.Eller bare ligger å slenger rundt.
Tv kortet fikk jeg som en vervegave fra et ukeblad.(Freebie)

Jeg har også bygget tilleggshøytallere til jukebox.

Dette kommer fra et gammelt kino anlegg.Jeg tok ut de gamle elementene og satt inn noen råskinn av høytallere i denne type kasse.

Videre monterte jeg høytallerne på hjul. 

 Inne i høytallerkasse er det en trommel hvor høytaller ledning kan trekkes ut gjennom et hull i denne kassen.
Denne er nok noe fra 1950 tallet. Men jeg synes disse kassene er dritt fine.


Inne i høytallerkassen

Dør bak på høytalleren. Med magnetlås.

Og lyden er til å rive huset med. Med 2 slike tilkoblet Jukebox pcen blir dette spesielt!


Jeg har flere disker fra eldre laptoper liggende. Og da jeg var i Asia kjøpte jeg kabinetter for disse diskene.

Slik at jeg nå resirkulerer diskene til disse laptopene som eksterne disker. 
Og så var det plutselig 600 GB disk plass for jukeboxen.

Men vi stopper da ikke her !!!

Ved nå å koble eksterne disker direkte til min ruter. - DOVADO 4GR
Denne ruteren går direkte på 3G nettet og kan styres gjennom sms.
Men vi skal benytte en av USB tilkoblingene i fronten. Og her er cluet.

Jeg setter nå en USB hub inn her og legger mine ekstern disk samling inn på denne.

Dermed har jeg nettverkdisker over det trådløse nettet.
Og ved å sette inn wlan kort i jukeboxen har jeg tilgjenngelig hele min diskplass.
Vi er nå oppe i 3 TB diskplass for Jukeboxen.

Du verden jeg rotet videre i et skap og fant en 80 Gb disk til.
Denne går da direkte inn i Jukeboxen.

DOVADO Remote Control mobile app


                    

DOVADO 4GR Feature Overview (World's fastest 4G / LTE USB router!)





-------------------------------
Jeg må ha noen brytere og fant disse liggende fra tidligere prosjekter
Planen er å gå inn på panelet foran på kassen og legge en slik bryter inn som startknapp for pcen.
Videre trenger viften bak en bryter som jeg kan legge inn, når jukeboxen er varm.

Man trenger også kjølepasta for prossesoren. 

Her er det viktig å rengjøre prosessoren for gammel pasta. Det skal ligge pasta mellom kjøleviften og prosessoren.Bildet viser en slik tube med kjølepasta.
Kjølepasta kan kjøpes på Clas Olson.

Rengjør prosessoren med en våtserviett med sprit. Dette får man på apoteket.

Jeg må se om jeg kan lodde meg inn på kortet som skal styre herligheten

Knappen helt nederst under volumknappen er START.

Ved å gå inn på baksiden skulle det være mulig å lodde på en bryter.
Men må se først om dette ikke blir fiasko. Må være forsiktig med dette.
Da jeg kan ødelegge hele jukebox/pcen med dette.

Gitar
Tilslutt ønsket jeg at jukeboksen kan la meg spille gitar sammen med musikken.
Dermed setter jeg en USB gitar tilkobling som er bloggen lengre ned.

Denne kostet 100 kr i asia.


Hvorfor gjorde jeg dette prosjektet

Prosjektet var å bruke ting som ikke er noe verdi i. Og da skape noe unikt.
Jeg la i noen ekstra kr for å få touch skjerm og lys i kassen.Men dette hadde egentlig ikke vært nødvendig.Men jeg mener at dette da skaper noe helt unikt.

Her er sette jeg har bestilt for touch skjerm.


Dette er noe man ikke får kjøpt i butikk.

Ellers var kittet fra Lcd til VGA innkjøpt for å gjenbruke en skjerm fra en ødelagt laptop.
Skjermen var i god stand, men selve laptopen var feil med hovedkort.

Selgers ebay side er her (njytouch)


 Det er fortsatt deler på denne laptopen. Slik som Prosessor, nettverkskort og liknende.
Dette skal brukes til et annet prosjekt.


Totalt budsjett :  

Radio kabinett : 0 kr 
Skjerm: 0 kr (Ellers kastet)
Harddisker: 0 kr 
vifte fra en strømforsyning som var gått i stykker: 0 kr
Prosessor - fra en laptop som var i stykker = 0 kr
Ram = 0 kr
Hovedkort med ekstra  kort = 0 kr

Borelås: 49 kr for en hel pakke brukt noen cm = 10 kr
Lynlim noen dråper = ?
USB Hub liggende i en skuff =   ?
Lys og kald katode og trykkluft på boks =  168 kr 
Plexiglass brukt under halve platen = 89 /3 = 30 kr
TV kort = 0 kr
Fjernkontroll kjøpt i asia = 40 kr
Wlan kort (Tatt fra en laptop) = 0 kr
Hengsler til LCD skjerm = 0 kr
--------------------------------------------------------------------------
= 248 kr
--------------------------------------------------------------------------

Gjenstående er:
LCD ombyggingsett = 49,99 dollar tilsvarer = 289 kr
Touch skjerm = 521 kr 
Frakt = 0 kr

------------------------------------------------------------------------
Totalt for Jukebox /pc = 1058 kr

Og det synes jeg virkelig er anvendte penger. Jeg har dermed resirkulert pc deler til noe unikt.
Og jeg synes dette er viktig å tenke på.
Jeg tar vare på en radio som ellers hadde blitt kastet. Og det samme gjelder laptop som er gått o stykker.

Det kan komme et tillegg på prisen. Jeg ønsker å sette in DAB radiotuner. Denne får man på ebay til 118 kr , dermed blir det 1176 kr totalt.

"Jeg venter nå på delene fra China,blir å legge ut video av det ferdige prosjektet"

Delene kommer den 25 i denne mnd.
Delene er kommet, men jeg har noen problemer. Og det er innfestingen til skjermen.
Det viser seg at ledningene fra skjermen til kort fra leverandør er svært korte.

Planen er derfor dette:

Bakplate på radio blir montert på hengsler og jeg setter magnetlås på toppen. Da slik at jeg kan gå inn i maskinen enkelt.

Bak (Bakplaten) monteres en plate hvor jeg fester medfølgende kort.

Kort til høyre


Kort til venstre

Problemet mitt er at når jeg monterer kortene slik. Vil bakplaten ikke legge seg helt inn til kassen. Da fordi kortene bygger noe utover. Jeg må her legge hode litt i bløtt for å finne en løsning.

Denne ideen må skrinlegges, da fordi jeg ikke kan legge ned skjermen uten at ledninger inn til kortene trekkes ut.


Ny ide:

Da jeg var å kikket på vaskemaskinen helt tilfeldig dukket denne ideen opp.

Jeg må få tak i hengsler som jeg kan montere fra siden.Og skru ned festet i kassen.
Videre må kortene monteres på baksiden av skjermen. Dette forhindrer strekk på ledninger.

Fikk i dag vinyl til skjerm

Jeg la teak vinyl på baksiden av skjermen.

Hva synes dere om resultatet ?

Dette er siden som vises opp på jukebox. Hensikten er å få skjermen kamuflert mot teak kassen.
Skjermen lages til Touch skjerm etterhvert.

Sliter ennå med noe av plasseringen inne i kassen. Problemet er strømforsyningen.

Vinyl kjøpt jeg her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

RollingStone.com: Music News

My Soundcloud


My Youtube channel